h-индекс илимпоздордун, илимий журналдардын, уюмдардын, илимий мекемелердин, атүгүл бүтүндөй өлкөлөрдүн өндүрүмдүүлүгүн жана таасирин өлчөө үчүн сциентометрияда кеңири колдонулган көрсөткүч. Аны эң атактуу маалымат базалары жана платформалары колдонот жана анын көрсөткүчтөрү рейтингдик тизмелерди түзүүдө, мисалы, Улуттук H-индекс Ranking үчүн эске алынат. Бул колдонмо h-индекс баллын, анын маанисин, колдонулушун жана чектөөлөрүн, ошондой эле h-индексиңизди жогорулатуу боюнча кеңештерди камтыйт.
Хирш индекси деген эмне?
H-индекс 2005-жылы жарыялоо контекстиндеги ишмердүүлүгүнө жараша изилдөөчүнүн таасирин жана өндүрүмдүүлүгүн баалоо ыкмасы катары сунушталган. Н-индекс изилдөөчүнүн басылмаларынын санын жана бул басылмаларга шилтемелердин санын эске алуу менен эсептелет. Илимпоздун "h" деген басылмалары болсо, анда "h" h индекси болот, алардын ар бири жок дегенде "h" жолу келтирилген.
h-индекстин көрсөткүчтөрү эмнени билдирет?
h-индекс изилдөөчүлөрдүн жана мекемелердин илимий салымдарын баалоо үчүн маанилүү көрсөткүч катары кеңири таанылган. Ал иштин санына (басылмалардын саны) да, сапатына да (цитаталардын саны) тең салмактуу баа берүүнү камсыз кылат. Жыйынтыгында h-индекс университеттердин, илимий мекемелердин, демөөрчүлөрдүн гранттар, жылдыруу жана кызматташуу боюнча чечимдерди кабыл алуудагы таасирин баалоодо ажырагыс фактор болуп калды.
Хирш индексин эсептөөнүн өзгөчөлүктөрү
Хирш индексин кантип колдонсо болот?
Хирш индексинин жардамы менен окумуштуулар төмөнкүлөргө мүмкүнчүлүк алышат:
- Экспертиза тармагындагы изилдөөчүлөрдүн өндүрүмдүүлүгүн жана таасирин салыштыруу.
- илимий топтордун же мекемелердин ишинин натыйжаларына баа берүү.
- Потенциалдуу кызматкерлерди жана билим боюнча эксперттерди аныктоо.
- Долбоорлорду басып чыгаруунун ийгилигине баа берүү жана каржылоону бөлүштүрүү
Хирш индексинин артыкчылыктары
Хирш индексинин илимийометрикалык көрсөткүч катары артыкчылыктары төмөнкү аспектилерде:
- Көрсөткүч сандык маалыматтарга негизделген, бул изилдөөчүнүн өндүрүмдүүлүгүнүн жана таасиринин салыштырмалуу объективдүү өлчөмү болуп саналат. Бул илимпоздун илимий карьерасын баалоодо бир тараптуулуктун таасирин азайтышы мүмкүн.
- h-индекс жарыяланган эмгектердин санын гана эмес, алардын илимий чөйрөгө тийгизген таасирин чагылдырган цитатасын да эске алат. Бул изилдөөчүнүн илимий өндүрүмдүүлүгүн тең салмактуу көз караштан баалоого мүмкүндүк берет.
- h-индекс изилдөөчүлөрдү көп сандагы сапатсыз басылмаларды максат кылбастан, жогорку цитаталарга ээ боло турган сапаттуу жана таасирдүү макалаларды басып чыгарууга үндөйт.
- h-индекс Google Scholar, Scopus жана Web of Science сыяктуу илимий-метрикалык платформалардын индикаторлорунун жардамы менен оңой эсептелип, аны изилдөөчүлөрдүн жана илимий уюмдардын кеңири чөйрөсү үчүн жеткиликтүү кылат.
Хирш индексинин кандай кемчиликтери бар?
h-индекстин маанисине карабастан, анын кемчиликтерин эске алуу зарыл. Аларга төмөнкүлөр кирет:
- h-индекс кумулятивдик эффектке ээ, ошондуктан тажрыйбалуу илимпоздор алардын илимий салымынын маанилүүлүгүнө карабастан, жаш изилдөөчүлөргө караганда жакшыраак иштеген тенденцияны байкоого болот.
- Н-индекс басылманын авторлорунун тизмесиндеги автордун ордун айырмалабайт, башкача айтканда, илимийометрикалык көрсөткүчтөр авторлор тобунун бардык мүчөлөрү үчүн, алардын аткарган иштеринин көлөмү боюнча айырмаланбастан бирдей жогорулайт. аткарылды.
- Н-индекс нормалдаштырылган көрсөткүч эмес жана цитата динамикасына карабастан, билимдин бардык тармактарын теңдейт.
- h-индекс макалалар басылып чыккан журналдардын сапатын жана бул макалалардын цитаталарынын сапатын (анын ичинде ашыкча өзүн-өзү цитаталоону) эске албайт.
- h-индексти эсептөөдө жогору цитаталанган басылмалардын баасы теңдештирилет. Мисалы, автордо 2 макала болсо жана алардын ар бирине 1000 жолудан шилтеме берилсе, h-индекс дагы 2ге барабар.
Хирш индексин кантип жогорулатуу керек?
Кээ бир илимий максаттарды ишке ашыруу жана илимий мейкиндиктеги таасирин жогорулатуу үчүн, илимпоздор h-индексти жогорулатуу үчүн төмөнкү кеңештерди колдоно алышат:
- Изилдөөлөрүңүздү чоң аудиторияга жана цитаталар менен жогорку даражалуу илимий журналдарга жарыялаңыз.
- Аудиторияңызды кеңейтүү жана илимий көрсөткүчтөрүңүздү жогорулатуу үчүн ар кандай тармактагы кесиптештер менен кызматтаңыз.
- Басылмаларыңызды социалдык тармактарда, конференцияларда, блогдордо жарнамалаңыз.
- Басылмаларыңыздын көрүнүктүүлүгүн жана маалымдуулугун жогорулатуу үчүн жеткиликтүү кылыңыз (Ачык мүмкүндүк).
- Илимий консалтинг тармагындагы адистерден, “Илимий басылмалар” компаниясынан жардам сураңыз. Биз сиздин h-индексиңизди Scopus, Web of Science же Google Scholar программаларында белгилүү бир деңгээлге органикалык түрдө көтөрүүгө кам көрүп, автордун профилин текшерип, керектүү техникалык маселелерди чечип, эксперттик кеңештерди беребиз.
Биздин веб-сайтта анкета толтуруңуз жана компаниянын адистери бүгүн сиз менен байланышат!