Илимий изилдөөлөрдү журналга жарыялоо ар бир окумуштуу үчүн маанилүү. Бирок автор өз ишин жана алган натыйжаларын жайылтууга умтулса, аларды жайылтуу стратегиялары жөнүндө ойлонуу керек.
Ар бир илимпоз изилдөө жүргүзүп, жарыялап жатып, мүмкүн болушунча көп адамдар анын иши менен таанышууга умтулат. Кээде илимий журналдарда жарыяланган кылдат жана сапаттуу изилдөөлөргө изилдөө сыяктуу көп көңүл бурулбайт жана кызыгуу болбойт, анын авторлору окурмандардын көңүлүн буруу жана кызыгуусун арттыруу үчүн өз иштерин алдыга жылдыруунун ар кандай ыкмаларын андан ары колдонушкан. Заманбап дүйнөдө изилдөөлөрдү илгерилетүүнүн көптөгөн жолдору бар. Бүгүн биз алардын айрымдарын талдап, айтып беребиз.
Изилдөөнү илгерилетүүнүн негизги жолдору
Илимий изилдөөлөрдү илгерилетүү үчүн башка ыкмаларды колдонуудан мурун, автор ишти алдыга жылдыруу үчүн базаны ийгиликтүү колдонушу керек, мисалы:
- Учурдагы ачкыч сөздөр
Ачкыч сөздөрдү ийгиликтүү тандоо индекстөө шартында изилдөө Интернетте жана ар кандай маалымат базаларында канчалык тез табылаарына таасир этет. Изилдөө жүргүзүлгөн чөйрөдө кайсы ачкыч сөздөр жана терминдер актуалдуу экенин талдап, ал сөздөрдү текстке органикалык түрдө киргизүү зарыл. Учурдагы ачкыч сөздөр маалымат базаларында жана издөө системаларында изилдөө рейтингине таасир этет.
- Туура түзүлгөн жана жагымдуу тема
Окурмандар материалды издеп жатканда биринчи көргөн нерсе – бул аталыш. Туура формулировкаланган аталыш окурмандын көз карашын тартуу үчүн жагымдуу жана кызыктуу болушу керек. Теманын түзүлүшү так, кыска, так жана жогоруда жазылган ачкыч сөздөрдү камтышы керек. Мунун баары издөө системаларында материалдын болушуна жана окурмандын илимий изилдөөлөр менен таанышууга болгон кызыгуусуна таасирин тийгизет.
- Жакшы жазылган аннотация
Аннотация илимий изилдөөнүн визиттик картасынын бир түрү болуп саналат жана аны ишке ашыруунун жүрүшүндө алынган негизги натыйжаларды чагылдырууга тийиш. Ачкыч сөздөр системаларда жана маалымат базаларында издөөдө материалдын көрүнүүсүн жакшыртуу үчүн аннотацияда болушу керек. Корутундулар ачык-айкын жана ар тараптуу болууга тийиш, ошондой эле илимий коомчулук учун иштин практикалык маанисин, ошондой эле алардын буткул илимге тийгизген таасирин белгилей кетуу керек. Жакшы жазылган аннотация окурманга изилдөөнү толук ачып, аны менен таанышуу керекпи же жокпу, ошондой эле ал цитаталоого татыктуубу, түшүнүүгө мүмкүндүк берет.
- Изилдөөлөрдү коомдук доменде жарыялоо
Көптөгөн журналдар жабык кирүү принцибинде иштешет, бул илимий иштерди жайылтууга чоң таасирин тийгизет. Эгерде автор өзүнүн изилдөөсүн мүмкүн болушунча көп адам билишин кааласа, анда ал чыгармаларды ачык журналдарга жарыялоосу керек. Бул окурмандарга материалдар менен эркин таанышууга жана аларды өз изилдөөлөрүндө келтирүүгө мүмкүндүк берет.
- Башка өлкөлөрдөн келген башка окумуштуулар жана окумуштуулар менен кызматташуу
Башка илимпоздор менен кызматташуу пайдалуу, анткени бул маалымат жана тажрыйба, билим жана ресурстар менен бөлүшүү мүмкүнчүлүгү. Башка өлкөлөрдүн окумуштуулары менен кызматташуу жаңы рынокторго жана каржылоо мүмкүнчүлүктөрүнө жол ачышы мүмкүн. Мындай кызматташтык биргелешкен изилдөөлөрдү, эл аралык конференцияларга катышууну жана изилдөөчүлөрдү алмашуу программаларын да камтыйт. Мунун баары окумуштуунун ишине болгон кызыгууга жана анын изилдөөлөрүн жайылтууга таасирин тийгизет.
Сандалган ыкмалар негизги болуп саналат жана аларды сактоо авторлорго илимий иштерди илгерилетүүгө жана аларды жайылтууга кепилдик берет.
Санариптештирүү
Азыркы дүйнөдө санариптештирүү илимий иштерди жайылтууда чоң роль ойнойт. Ар кандай платформаларды жана социалдык тармактарды колдонууну көз жаздымда калтырбаңыз. Платформаларды жана социалдык тармактарды колдонуу аудиторияны кыйла кеңейтип, изилдөөчүнүн жана анын ишинин маалымдуулугун жогорулатат.
Платформалардын ичинен төмөнкүлөрдү бөлүп көрсөтүүгө болот:
- ORCID. Басылмаларды оңой көзөмөлдөөгө мүмкүндүк берген окумуштуунун жеке идентификатору.
- Google Scholar. Авторлорго чыгармалардын цитаталарын көзөмөлдөөгө жардам берген платформа жана алардын басылмаларын көрсөтүү үчүн жеке профилди түзүүгө мүмкүнчүлүк берет.
- Менделей. Библиографияны башкаруу жана кесиптештер менен кызматташуу үчүн платформа. Бул изилдөөлөрдү сактоого жана уюштурууга, документтерди бөлүшүүгө жана жаңы басылмаларды табууга мүмкүндүк берет.
- ResearchGate. Илимий макалаларды жарыялоо, изилдөөлөрдүн натыйжалары менен бөлүшүү жана башка окумуштуулар менен өз ара аракеттенүү үчүн платформалар.
- Hypothesis. Интернетте илимий тексттерге комментарий берүү куралы, талкууларды жана басылмаларды биргелешип талдоону жеңилдетет.
Бул платформаларды колдонуу басылмаларды жана алардын цитаталарын көрсөтүүгө жана көзөмөлдөөгө гана эмес, ошондой эле илимди өнүктүрүүгө жана билим алмашууга көмөктөшүүчү илимий изилдөөлөрдү талкуулоого жардам берет.
Социалдык тармактар
Азыр социалдык тармактар адамдардын жашоосунун олуттуу бөлүгүн ээлейт. Социалдык медианы колдонуу кайсы өлкөдө болбоңуз, идеяларды жана ар түрдүү маалыматтарды баарлашууга, бөлүшүүгө жана талкуулоого мүмкүндүк берет. Бул илимпоздор үчүн көптөгөн мүмкүнчүлүктөрдү ачат, бирок бул жерде да белгилүү бир нюанстар бар.
Социалдык тармактардагы аты. Авторлор өздөрүнө жакын ысымды тандашы керек. Көптөгөн оригиналдуу лакап аттар мурунтан эле ээлегендиктен, ат тандоодо көйгөйлөр пайда болушу мүмкүн. Илимий даражаны же илимий наамды кошуп, өз атыңызды калтыруу, керек болсо сандарды кошуу сунушталат. Биз ошондой эле бардык тармактарда бирдей лакап аттарды колдонууну сунуштайбыз, же мүмкүн болушунча бири-бирине окшош.
Хэштегтерди колдонуу. Социалдык тармактардын колдонуучулары өздөрүнүн кызыкчылыктарына ылайыктуу хэштегтерди таап, аларды көзөмөлдөй алышат. Автор ошондой эле бул хэштегти издеп жаткан колдонуучулар аны табышы үчүн социалдык медиадагы өмүр баянына хэштег кошо алат.
Илимий изилдөөлөрдү жайылтуу үчүн социалдык тармактар:
- Facebook. Facebook баракчалары жеке блогдор, коомдук ишмерлер, бренддер же компаниялар жана ушул сыяктуулар үчүн түзүлгөн. Бул башка колдонуучулар менен баарлашуунун, баарлашуунун, пикир алуунун, пикир бөлүшүүнүн жана ушул сыяктуулардын эң сонун жолу. Бул социалдык тармакта ошондой эле пикирлеш адамдарды таап, изилдөөңүздү илгерилете турган ар кандай топтор жана жамааттар бар.
- Instagram. Instagram илимий изилдөөлөрдү илгерилетүү үчүн натыйжалуу каражат болуп саналат. Социалдык тармак илимпоздорго жетишкендиктери менен бөлүшүүгө, кызыктуу ачылыштарды жарыялоого жана визуалдык мазмунду колдонуу менен аудиторияны тартууга мүмкүнчүлүк берет. Хэштегдердин, окуялардын жана жазылуучулар менен болгон өз ара аракеттенүүнүн аркасында сиз изилдөөңүзгө көңүл буруп, пикирлеш адамдарды таба аласыз.
- Twitter. Twitter маалымат алмашуу үчүн жакшы курал болуп саналат. Хэштегтерди, ретвиттерди колдонуу жана тематикалык талкууларга катышуу изилдөөнүн көрүнүктүүлүгүн жогорулатууга жана жаңы пикирлеш адамдарды табууга жардам берет. Башка социалдык тармактарга салыштырмалуу Twitter азыраак интрузивдүү, бул өз кезегинде авторлорго кесипкөй жана жеке адамдардын ортосундагы тең салмактуулукка жетишүүгө мүмкүндүк берет.
- Youtube. YouTube илимий изилдөөлөрдү жайылтуу үчүн күчтүү курал боло алат. Авторлор өздөрүнүн изилдөөлөрү жөнүндө видеолорду, ошондой эле башка видеолорду, анын ичинде интервьюларды, эксперименталдык демонстрацияларды, илимий подкасттарды жана ушул сыяктууларды түзө алышат. Көбүрөөк аудиторияны тартуу үчүн жогорку сапаттагы мазмунду түзүү жана издөө системалары үчүн видеолорду оптималдаштыруу маанилүү.
- LinkedIn. LinkedIn – бул профессионалдардын ортосундагы байланышты сактоо үчүн түзүлгөн социалдык платформа. Каттоо эсебин түзгөндөн кийин, автор өзүнүн карьерасынын, илимий кызыкчылыктарынын жана кесиптик тажрыйбасынын кыскача тарыхы менен бөлүшө алат. Сиз ошондой эле окшош кызыкчылыктары бар топторго кошула аласыз. Биз башка социалдык тармактарыңызга, сиз катышкан илимий иш-чараларга, жарыяланган изилдөөлөргө шилтемелерди бөлүшүүнү жана аудиторияңыз менен активдүү жана өз ара аракеттенүү үчүн тиешелүү топтордо материалдарды активдүү жарыялоону сунуштайбыз.
Өзүңүздүн илимий изилдөөңүздү жайылтуу үчүн социалдык медианы колдонуу натыйжалуу каражат болуп саналат. Сиз ар дайым чоң аудиторияга жетүүгө жардам бере турган заманбап тенденцияларды билишиңиз керек. Ошондой эле рынокто пайда болгон жаңы жана популярдуу социалдык тармактарга, мисалы TikTok, аудиториясын жана популярдуулугун жоготуп жатканына көңүл буруу керек.
Эгерде сизге изилдөөнү эл аралык маалымат базаларына жарыялоодо, H-индексиңизди же цитатаңызды жогорулатууда жардам керек болсо, Scientific Publications компаниясына кайрылыңыз. Жаны илимий жетишкендиктерге бирге!